logologo

Peilingen in het nieuws

door Nel Ruigrok & Wouter van Atteveldt.
Peilingen in het nieuws

Inleiding

In deze analyse kijken we naar het nieuws over peilingen. Deze gegevens zijn gebaseerd op het VU Verkiezingsonderzoek. Zie de Methodologie voor meer informatie over het panel.

Totale aandacht voor peilingen per uitgever

We hebben gekeken naar alle artikelen over de peilingen, danwel de tweestrijd, driestrijd of vierstrijd in de volgende media: NRC, AD, Trouw, Volkskrant, Telegraaf, NOS.nl, NU.nl en het Financieele dagblad in de periode vanaf 25 september 2023. In totaal gaat het hierbij om 448 artikelen.

In de figuur hierboven zien we de mate waarin de verschillende media aandacht besteden aan dergelijk ‘wedstrijdnieuws’. Te zien is dat naarmate de campagne vordert alle media er meer over gaan schrijven. Opvallend is dat het voor NOS.nl is dat de meeste artikelen publiceert over peilingen, op afstand gevolgd door de Volkskrant en NRC. Het minste nieuws vinden we op de site van NU.nl.

In een vervolganalyse hebben we gekeken naar de hoeveelheid partijen die de verschillende media in deze artikelen noemen. In deze tabel zien we dat de NOS niet alleen meer artikelen gaat schrijven over peilingen naarmate de verkiezingen dichterbij komen, ze noemt daarbij ook meer partijen. In de andere media zien we dat deze redelijk stabiel blijven in het aantal partijen dat zij noemen in de artikelen.

Associatie tussen partijen en peilingen?

In deze figuur zien we de mate waarin het nieuws over peilingen de verschillende partijen noemt. Oftewel, welke partijen worden vooral genoemd in het nieuws over peilingen? We zien dat vanaf eind september het vooral NSC is die wordt genoemd, net als de VVD en de PvdA. Vooral de laatste weken zijn deze partijen het vaakst genoemd. De afgelopen week zien we daarnaast dat de PVV steeds meer wordt genoemd, terwijl de BBB juist iets minder wordt genoemd. De kleine partijen worden allemaal iets vaker genoemd de laatste weken omdat er nu eenmaal meer nieuws is over peilingen en dan ook vaak alle partijen worden genoemd, vooral door de NOS.

Daarnaast hebben we gekeken naar de aandacht voor een partij en vervolgens gekeken hoe vaak deze partij dan wordt genoemd in relatie tot peilingen. Wat daarbij opvalt is dat naarmate de verkiezingen alle partijen vaker worden genoemd in relatie tot peilingen. Dit is met name voor 50Plus het geval. Over deze partij wordt bijna alleen maar in de context van peilingen gepraat. Bij de andere partijen ligt het percentage van het nieuws over peilingen ook tussen de 35 en 40%. Dat wil zeggen dat een derde tot bijna de helft van het nieuws over de politieke partijen (ook) gaat over de peilingen.